ج) ارزیابی نتایج آموزش
اهداف آموزشی
محتوای آموزشی
رفتار-مهارت ها ـ گرایش ها ـ آگاهی
ساختار آموزش
متغیرهای آموزش گیرنده
متغیرهای آموزشی
متغیر های
اجتماعی ـ اقتصادی
متغیرهای شناختی
شخصیت
سن
جنس
هوش
متغیرهای آموزش دهنده
وضعیت آموزش
روشها
رسانه ها
ارزیابی تولید
ارزیابی فرایند
شکل ۲-۴: اجزای مدل آموزش ایمنی راه و ترافیک(عاقلی، ۱۳۸۵: ۱۷۸)
اهداف آموزشی ، معمولاً بر مبنای اطلاعات حاصل از تصادفات و مشاهدات تجربی و با توجه به رفتار طبیعی مورد انتظار برای گروه های هدف تعیین می شود. به هر حال ،اهداف آموزشی بیان کننده این هستند که چه نتایجی از فرایند آموزش بدست خواهد آمد ولی نمی گویند چه چیزی برای دستیابی به این نتایج لازم است. جهت دستیابی به اهداف آموزشی لازم است به شکل دهی محتوای آموزشی پرداخته شود .

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در طراحی محتوای آموزش باید توجه شود که بعضی از جنبه ها مانندمهارت ها ( مثلاً رانندگی ) و بعضی از جنبه ها مانند رعایت حق تقدم در تقاطع ها مهم تر از سایر موضوعات توجه گردد آموزش ترافیک به عنوان یک آموزش فنی و بوسیله متخصص انجام می گیرد. در این مورد برنامه های آموزشی باید در قالب برنامه های کوتاه مدت پرداخته شود. (عاقلی، ۱۳۸۵: ۱۶۸)
۲-۵-۷-۲- پروژه ایمنی راه‌های ایران: آموزش ایمنی جاده‌ای به دانش‌آموزان در مدارس
در اوایل سال ۲۰۰۲ دولت جمهوری اسلامی ایران، علاقه‌مندی خود به همکاری‌های جدید با بانک جهانی در بخش حمل و نقل را ابراز کرد. به منظور شروع این همکاری و از آنجا که سند جدید و جامعی حاوی تحلیل‌های راهبردی در این بخش موجود نبود، دولت و بانک جهانی توافق کردند که بانک مروری بر بخش حمل و نقل انجام دهد و یادداشت استراتژیکی در این زمینه آماده نماید. بر مبنای این مرور، موضوع مهم و رو به وخامت ایمنی جاده‌ای به عنوان مانع اصلی برای حمل و نقل کارآمد در جمهوری اسلامی ایران شناسایی شد. در نتیجه پیشنهادی برای اجرای پروژه‌ای بزرگ و گسترده با تمرکز بر بهبود ایمنی جاده‌ای در شش کریدور اصلی در نیمه شمالی ایران مطرح شد.
دولت جمهوری اسلامی ایران سپس تصمیم گرفت تا منابع مالی مورد نیاز را تامین‌نماید و مشاورین بین المللی را بعنوان مساعدت فنی برای آنچه که امروز پروژه ایمنی راه های ایران نام دارد، بکار گرفت. شرح خدمات پروژه ایمنی جاده‌ای بصورت جامع و همه جانبه تعریف شده است که شامل فعالیت هایی در ۱۸ قسمت که تمام زمینه های ایمنی جاده ای را پوشش می‌دهد ، می‌باشد. این مساعدت فنی از فوریه ۲۰۰۸ (بهمن ۱۳۸۶) آغازشده‌است که بخش ۳ آن:آموزش ایمنی جاده‌ای به دانش آموزان در مدارس” برای بهبود درازمدت ایمنی جاده‌ای از اهمیت برخودار است و اهداف و مقاصدآن شامل:
- به کودکان (و نوجوانان) می بایستی طوری آموزش داده شود که بدون به مخاطره انداختن جان خود و دیگران ایمنی خود را در ترافیک حفظ کنند.
- در طی دوره آموزشی، کودکان می‌بایستی از خطرات حضور در محیط ترافیکی آگاه شده و درخصوص شرایط تردد ایمن مورد آموزش قرار گیرند.
- دوره آموزشی باید باعث شود کودکان به عنوان کاربران جاده‌ای هوشیار و دارای مسئولیت تربیت شوند. آنها لازم است یاد بگیرند که رفتار آنها بخشی از متن ترافیک جاده‌ای محسوب شده و به آنها هم قابلیت تردد داده شده و همچنین آنها را ملزم به توجه و احترام به دیگر کاربران جاده‌ای نموده است.والدین در صورت امکان بهتر است در بخشهایی از آموزش دخیل باشند.(پروژه ایمنی راه‌های ایران: آموزش ایمنی جاده‌ای به دانش‌آموزان در مدارس،مهر۱۳۸۹: ۳)
۱- اهداف کلی وزارت آموزش و پرورش در پروژه ایمنی راه ها
در بین اهداف کلی تعریف شده توسط وزارت آموزش و پرورش، بعضی از آنها زمینه‌ساز اصلی فعالیت‌های مربوط به آماده‌سازی کودکان و آموزش آنها در خصوص نحوه مواجهه با مسائل ایمنی ترافیک هستند:
الف- اهداف اجتماعی:

    • پرورش روحیه احترام به قانون و التزام به رعایت آن
    • پرورش روحیه نظم در روابط فردی و اجتماعی
    • پرورش روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت در فعالیت‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی

ب- اهداف زیستی:

    • تامین سلامت جسمی و بهداشت روانی با فراهم ساختن شرایط مناسب

ج- پیش دبستان
در دوره پیش دبستان، مفاهیم و موضوعات انتخاب شده متناسب با اهداف در قالب کتاب راهنما یا کتاب واحد کارها ارائه می‌گردد. با توجه به اینکه دوره پیش از دبستان اجباری نمی‌باشد.، محتوای این دوره از سوی سازمان‌های آموزش و پرورش استانها تهیه (به صورت غیر متمرکز) و اجرا می‌گردد.
چ- دبستان
اهداف دوره دبستان که به مسائل ایمنی مربوط می‌شوند را می‌توان در بخش‌های مختلف از قبیل اهداف اخلاقی، اهداف علمی آموزش، اهداف اجتماعی و اهداف زیستی یافت. در زیر تعدادی از مهمترین این نکات آورده شده است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...