منابع پایان نامه درباره :بررسی امکان بکارگیری کارت ... |
پرسشنامه
پایایی محاسبه شده (آلفای کرونباخ)
کارت امتیازی متوازن
۸۵/۰
۳ -۷- روش تجزیه و تحلیل دادها و آزمون فرضیه ها
تجزیه وتحلیل داده ها فرآیندی چند مرحلهای است که طی آن داده هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمعآوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم شده اند خلاصه، کدبندی و دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقرای انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش میشوند و تکنیکهای گوناگون آماری نقش به سزایی در استنتاجها و تعمیمیها به عهده دارند (خاکی، ۱۳۸۶). در این تحقیق به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمونهای متفاوتی استفاده شده است که در ذیل به هریک از این آزمونها اشاره میکنیم:
۳-۷-۱- نرم افزارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده در این تحقیق با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS انجام گرفته است. آزمون فرضیه ها در سطح معنی داری ۵درصد و در نتیجه میزان اطمینان ۹۵ درصد میباشد.
۳-۷-۲- مقایسه رتبه با بهره گرفتن از آزمون فریدمن
پرسشنامه مورد استفاده در قالب طیف لیکرت با گزینههای ۱- بسیار موافقم، ۲- موافقم، ۳- مخالفم، ۴-بسیار مخالفم تنظیم گردیده است. مقیاس اندازه گیری رتبهای است و ناپارامتریک؛ لذا آمار توصیفی مناسب برای ضریب همبستگی در مورد مقیاس رتبهای میتواند “ضریب همبستگی رتبهای اسپرمن” یا “تای کندال “باشد. که در این تحقیق از ضریب همبستگی رتبهای اسپرمن برای نشان دادن همبستگی بین فرضیات مختلف استفاده شده است. به کمک آزمون فریدمن میتوان رتبه و درجه قوی بودن فرضیه ها و ارتباط بین فرضیات مختلف را بررسی و مقایسه نمود. فرض صفر و مقابل در این آزمون به صورت زیر نوشته میشود:
میانگین رتبه های پنج فرضیه یکسان است:۰H
میانگین رتبه های پنج فرضیه یکسان نیست:۱H
۳-۷-۳- آزمون کای –دو برای جدولهای یک بعدی
هرگاه یک متغیر در مقیاس ردهبندی اندازه گیری شده باشد و هدف بررسی یک رده (یا تعداد آن) در مقایسه با رده های دیگر باشد، طبق فرض صفر یعنی برابری نسبت در مقابل عدم برابری نسبت رده ها با هم آزمون میگردد. در این صورت فرض صفر و مقابل به صورت زیر نوشته میشود:
نسبت پاسخها به گزینههای مختلف یکسان است. P1=P2=P3=P4 : 0H
نسبت پاسخها به گزینههای مختلف یکسان نیست. ۰H Not: 1H
از آزمون کای دو استفاده میکنیم تا ببینیم که نظرات افراد یکسان است یا نه؟
زمانی که باقی ماندهها نزدیک صفر باشند یعنی این که مقادیر به مقدار مورد انتظار نزدیک میباشند. رد ۰H مربوط به باقی مانده هایی با مقادیر بزرگتر (از لحاظ قدر مطلق) از صفر میباشد.
۳-۷-۴- آزمون نسبت (دو جملهای)
آزمون نسبت نیز آزمونی ناپارامتریک است و از آن جهت اطمینان بیشتر نتایج استفاده خواهد شد. در مواقعی که بتوان پاسخها را به دو حالت طبقهبندی کرد میتوان آزمون دو جملهای را برای آزمون نسبت موفقیت به کار برد. در صورتی که متغیر تصادفی به صورت دو ردهای اندازه گیری شود (برای نمونه رد یا تایید فرضیه است) از آزمونهای گسسته ناپارامتری، بیشتر از دیگر آزمونها استفاده میشود. بویژه اگر هدف سنجش نسبت پا سخگویی به هر کدام از رده ها باشد، میتوان از این آزمون برای برابری نسبت یک حالت به حالت دیگر استفاده نمود. فرض صفر و فرض مقابل در این آزمون به صورت زیر بیان میشود.
نسبت افرادی که مخالف فرضیه… هستند بیش از ۵۰درصد پاسخ دهندگان است : p≥. ۵۰ ۰H
نسبت افرادی که مخالف فرضیه… هستند بیش از ۵۰درصد پاسخ دهندگان نیست. ۱: p<. 50H
که در آن pنسبت افراد مخالف با فرضیه… است. و اگر اعتبار آزمون کمتر از ۰۵٫ با شد نتیجه میگیریم که فرض۰H رد میشود.
۳-۸-چهارچوب نظری و مدل تحقیق: مدل کارت امتیازی متوازن
روشهای زیادی نیز برای غلبه بر موانع اجرای استراتژیها پیشنهاد گردیده است. یکی از روشهای پیشنهادی، تکنیک ارزیابی متوازن نام دارد که در سال ۱۹۹۲ توسط کاپلان و نورتون ارائه گردیده است. بر اساس نظریات کاپلان و نورتون روش ارزیابی متوازن، شرکتها و سازمانها را قادر میسازد تا فاصله قابل توجهی را که قبلاً فی مابین مراحل تدوین و اجرای استراتژی بوجود میآمد، از میان بردارند. آنها معتقد بودند که این عدم ارتباط صحیح فی مابین مراحل تدوین و اجرای استراتژی به واسطه موانع زیربه وجودمیاید:
۳-۸-۱- مانع اول: چشمانداز و استراتژیها غیرقابل درک هستند.
۳-۸-۲- مانع دوم: عدم ارتباط استراتژیها با اهداف نقشها، گروهها و افراد سازمانها.
۳-۸-۳- مانع سوم: عدم ارتباط استراتژیها با تخصیص منابع کوتاهمدت و بلندمدت سازمان.
۳-۸-۴- مانع چهارم: دریافت بازخوردهای تاکتیکی به جای بازخوردهای راهبردی (یعنی بازخوردهایی که وجود دارد بر اساس مهارت است نه بر اساس استراتژی). (کاپلان و نورتون، ۱۹۹۶)
این تحقیق بر اساس ۴ مانع بالا، با طرح ۵ فرضیه، سعی بر آن دارد تا مشخص نماید آیا میتوان از تکنیک ارزیابی متوازن برای غلبه بر موانع اجرای استراتژی شرکت خودروسازی سایپا استفاده نمود؟تدوین و اجرای استراتژیهای هدفمند، بدون توجه به نیروهای درونی و بیرونی مؤثر بر سازمان امکانپذیر نخواهد بود. چون فلسفه اصلی ارزیابی متوازن از ابتدا تا انتها، تأکید زیادی بر مدیریت استراتژیک و ایجاد تشکیلات استراتژیمحور دارد و از آن به عنوان ابزاری جهت تحقق استراتژی استفاده میشود. لذا این تحقیق سعی بر آن دارد تا نشان دهد که کارت امتیازی متوازن چگونه غلبه بر موانع و مشکلات مهم سد راه اجرای موفقیت آمیز استراتژیهای طرحریزی شده را ممکن میسازد. مدل کارت امتیازی متوازن، نگرش جدیدی جهت اجرای استراتژی در سازمان میباشد و بدنبال اندازهگیری انگیزهها در سازمان میباشد به عبارت دیگر مدل مزبور بدنبال پاسخگوئی بدین موضوع است که اساسا چه کارهائی باید انجام شود و چه شاخصهای میبایست مورد ارزیابی قرار گیرد.
شکل ۳- ۱: مدل کارت امتیازی متوازن
منبع:کاپلان و نورتون، تبدیل استراتژی به عمل، ترجمه رامتین ملماسی، نشر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، ۱۳۸۶
جدول۳- ۳: سنجههای هر کدام از مولفه های کارت امتیازی متوازن
دیدگاه ها
معیارها
منظر مالی
نرخ بازگشت سرمایه، بهره وری مالی سازمان: نسبت درآمد به تعداد پرسنل، حاشیه سود، میزان فروش محصولات جدید، نقدینگی
منظر مشتری
بقای مشتری، جذب مشتری جدید، ارائه خدمات پشتیبانی مناسب بعد از فروش، کیفیت محصولات ارائه شده به مشتریان، برآورده شدن نیازها و درخواستهای مشتریان
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-15] [ 08:43:00 ب.ظ ]
|