منابع کارشناسی ارشد با موضوع بررسی رابطه هوش هیجانی و ... |
بهداشت
۳۳۴ نفر
۱۹/۲۲
دانشگاه خلیج فارس
۳۴۰۴ نفر
۱۰۰
علوم انسانی
۱۴۰۰ نفر
۱۳/۴۱
علوم پایه
۶۶۳ نفر
۴۸/۱۹
مهندسی
۱۱۷۰ نفر
۳۷/۳۴
معماری و شهرسازی
۱۷۱ نفر
۰۲/۵
۲-۳-۱. روش محاسبه حجم نمونه و تعداد آن
نمونهگیری به شیوه طبقهای تصادفی از تمامی گروههای آموزشی از دانشکدههای پزشکی و دندانپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و گروههای آموزشی دانشکدههای علوم انسانی، علوم پایه، مهندسی و معماری و شهرسازی دانشگاه خلیج فارس که در شهر بوشهر واقعاند، انجام شد. حجم نمونه نیز در این پژوهش به طور تقریبی عبارت است از ۳۰۴ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و ۳۴۴ نفر از دانشجویان دانشگاه خلیج فارس که با توجه به حجم جامعه آماری بر اساس جدول مورگان تعیین شد ولی از آنجایی که به دلیل برخی مسائل ممکن است تمام پرسشنامهها بازگردانده نشوند، حجم نمونه را برای هر دانشگاه ۳۵۰ نفر در نظرگرفته شد. در هر دانشگاه نیز نسبت تعداد دانشجویان هر دانشکده به کل دانشجویان دانشگاه محاسبه شد و این نسبت در ۳۵۰ نفر به دست آمد؛ بنابراین تعداد آزمودنیهای هر دانشکده به نسبت تعداد دانشجویان هر دانشکده انتخاب شده است (پیوست شماره ۴ و پیوست شماره ۵).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ابزارها و مراحل گردآوری اطلاعات
برای گردآوری دادهها از پرسشنامههایی استاندارد در زمینه هوش هیجانی و اضطراب کتابخانهای استفاده شد. پرسشنامه هوش هیجانی مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه هنجاریابی شده سیبریاشرینک[۹۸] بود و برای سنجش اضطراب کتابخانهای، نسخه بومیسازی شده پرسشنامه اضطراب کتابخانهای بوستیک[۹۹] استفاده شد. این دو پرسشنامه به همراه سؤالهای جمعیتشناختی مانند جنسیت، نام دانشگاه، نام دانشکده، رشته تحصیلی و سال ورود، همزمان در اختیار دانشجویان قرار گرفت (پیوست شماره ۱). به منظور ایجاد اطمینان درخصوص محرمانه ماندن اطلاعات شخصی دانشجویان از آنان خواسته شد از ذکر نام و نام خانوادگی خودداری نمایند و در صورت تمایل برای آگاهی از نتایج، آدرس الکترونیکی خود را در اختیار پژوهشگر قرار دهند تا در صورت امکان از نتیجه آزمون آگاهی یابند. به علاوه به آنها اطمینان داده شد اطلاعات آنها در اختیار هیچ کس جز خودشان قرار نخواهد گرفت. در زیر به توصیف هر کدام از این پرسشنامهها می پردازیم:
پرسشنامه سیبریاشرینک
این پرسشنامه استاندارد میباشد و به منظور اندازهگیری میزان هوش هیجانی توسط منصوری (۱۳۸۰) هنجاریابی شده است. فرم اصلی و اولیه این آزمون دارای ۷۰ گویه در دو قسمت بود. قسمت اول دارای ۴۰ گویه و قسمت دوم دارای ۳۰ گویه است. قسمت دوم این پرسشنامه به دلیل نداشتن تطابق فرهنگی حذف شده است. در اجرای این آزمون از قسمت اول که شامل ۴۰ گویه بود استفاده شده است. تعداد ۷ گویه به علت همبستگی اندک با نمره کل آزمون حذف شدهاند. بنابراین این پرسشنامه با ۳۳ گویه مؤلّفههای هوش هیجانی شامل مؤلّفههای خودآگاهی، مدیریت خود، هوشیاری اجتماعی، خودانگیزی، مهارتهای اجتماعی را در اندازههای پنج درجهای لیکرت از نمره یک (همیشه) تا پنج (هیچوقت) اندازهگیری میکند. هر آزمودنی ۶ نمره جداگانه دریافت میکند که ۵ نمره آن مربوط به هر کدام از مؤلّفهها و ۱ نمره به صورت کل میباشد. گویههای ۶، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۲۴، ۲۷، ۳۲ و ۳۳ مؤلّفه خودآگاهی، گویههای ۱، ۹، ۱۵، ۲۰، ۲۱، ۲۶ و ۳۱ مؤلّفه خودانگـیزی، گویههای ۲، ۵، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۲۳ و ۳۰ مؤلّفه مدیریت خود، گویه های ۳، ۴، ۱۷، ۲۲، ۲۵ و ۲۹ مؤلّفه هوشیاری اجتماعی، گویههای ۷، ۸، ۱۳، ۱۹ و ۲۸ مؤلّفه مهارتهای اجتماعی را اندازهگیـری میکند (پیوست شماره ۲). پاسـخها به صورت ۵ درجهای و ترتیبی میباشند. در گویههای این پرسشنامه چنانچه آزمودنی گزینه “همیشه” را انتخاب کند نمره ۱ و چنانچه گزینه “هیچ وقت” را انتخاب کند نمره ۵ میگیرد و بالعکس. اگر آزمودنی در گویههای ۱، ۹، ۱۲، ۱۴، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۸، ۳۱ و ۳۳ گزینه “همیشه” را انتخاب کند، نمره ۵ میگیرد و چنانچه آزمودنی “هیج وقت” را انتخاب کند نمره ۱ میگیرد. سایر نمرهها را به صورت معکوس وارد میشود؛ به این صورت که در این گویهها برای “هیچ وقت” نمره ۵ و “همیشه” نمره ۱ در نظر گرفته شد (منصوری، ۱۳۸۰).
بر اساس مطالعه پیشینههای مرتبط، از بین پرسشنامههای مطرح شده در زمینه هوش هیجانی، پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینک و پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن به دلیل مدنظر قرار دادن جنبههای متنوعتر و وسیعتری از مؤلّفههای هوش هیجانی- چه در بُعد کُنشهای میانفردی و چه در بُعد ویژگیهای شخصیسازیشده- به نسبت سایر پرسشنامهها کاربرد بیشتری دارند (کراسکیان، ۱۳۸۹). از آنجا که پرسشنامه بار-آن بیشتر در فرآیندهای جذب و استخدام افراد و یا پیشبرد ابتکارات و توسعه توانمندیهای کارکنان یا مدیریت در سازمانها مورد توجه قرار میگیرد (گنجینیا و حبیبزاده، ۱۳۸۹)، در پژوهش حاضر مورد استفاده واقع نشد. در مقابل با توجه به ویژگیها و مؤلّفههای شخصیسازیشده پرسشنامه سیبریاشرینک – که با ماهیت این پژوهش سازگاری بیشتری دارد- و همچنین کاربرد غالب آن در بین پژوهشگران ایرانی، برای سنجش هوش هیجانی دانشجویان مورد مطالعه از پرسشنامه مذکور استفاده شد.
مقیاس اضطراب کتابخانهای بوستیک
در پژوهشی جوکار و طاهریان (۱۳۸۷) با بهره گرفتن از مقیاس ۴۳ گویهای اضطراب کتابخانهای که در سال ۱۹۹۲ از سوی بوستیک ارائه شد، پرسشنامهای مطابق با محیطهای فرهنگی دانشگاههای ایران - که ۳۸ گویه دارد- طراحی شد. برای پژوهش حاضر این پرسشنامه مجددا مورد بررسی قرار گرفت و گویههایی که به کتابخانههای ایران ارتباط نداشت و همچنین گویههایی که در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دانشگاه خلیج فارس کاربردی نداشت، حذف شده است. این پرسشنامه حاوی ۳۳ گویه میباشد (۱۰ گویه از پرسشنامه بوستیک حذف شده است). بوستیک در پرسشنامه خود عوامل اضطرابزا را به پنج گروه کلی تقسیمبندی میکند:
- عوامل ناشی از تعامل با کتابداران[۱۰۰]: این عوامل از درک کاربران از کتابداران به عنوان افرادی که رفتاری دوستانه و صمیمی از خود نشان نمیدهند و یا به دلیل مشغله کاری زیاد، فرصتی جهت کمک به آنها ندارند، ناشی شده و باعث ایجاد اضطراب در آنها میشود.
- عوامل عاطفی[۱۰۱]: احساس داشتن توانایی و کفایت هنگام کار در کتابخانه که به دلیل دارا نبودن مهارتهای کتابخانهای و یا فقط به دلیل ترس از محیط کتابخانه ایجاد میشود.
- نداشتن احساس راحتی در کتابخانه[۱۰۲]: نداشتن احساس آرامش و راحتی هنگام حضور در کتابخانه که موجب میشود کاربر قبل از پایان پژوهش خود، کتابخانه را ترک و یا از رفتن به کتابخانه خودداری نماید.
- نداشتن مهارتهای کتابخانهای[۱۰۳]: آشنایی نداشتن با مهارتهای کتابخانهای و اطلاعیابی، ساختمان کتابخانه، منابع و خدمات گوناگون و مانند آن که باعث ایجاد ترس و اضطراب در کاربر میشود. این مؤلّفه با عنوان مؤلّفه دانش کتابخانهای نیز به کار برده میشود.
- عوامل مکانیکی[۱۰۴]: اضطراب ناشی از تعامل و استفاده از ابزار مکانیکی در محیط کتابخانه مانند رایانه، چاپگر، دستگاه کپی، دستگاه میکروفیلم و میکروفیشخوان و غیره(Bostick, 1992; Lee, 2011) .
بنابراین پرسشنامه اضطراب کتابخانهای با ۳۳ گویه، مؤلّفههای اضطراب کتابخانهای شامل عوامل ناشی از تعامل با کتابداران، عوامل عاطفی، نداشتن احساس راحتی در کتابخانه، نداشتن مهارتهای کتابخانهای، عوامل مکانیکی را اندازهگیری میکند. هر آزمودنی ۶ نمره جداگانه دریافت میکند که ۵ نمره آن مربوط به هر کدام از مؤلّفهها و ۱ نمره به صورت کل میباشد. گویههای ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۷، ۲۰، ۲۱، ۲۴ و ۲۸ مؤلّفه عوامل ناشی از تعامل با کتابداران، گویههای ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۱۸، ۲۵، ۲۷، ۲۹ و ۳۱ مؤلّفه عوامل عاطفی، گویههای ۵، ۹، ۱۵، ۱۹، ۲۶ و ۳۰ مؤلّفه نداشتن احساس راحتی در کتابخانه، گویههای ۱۶، ۲۲ و ۲۳ مؤلّفه نداشتن مهارتهای کتابخانهای و گویههای ۳۲، ۳۳ عوامل مکانیکی را اندازهگیـری میکند (پیوست شماره ۳). در این مقیاس از طیف ۵ گزینهای لیکرت استفاده شده است که برای “کاملا مخالف” نمره ۱ و “کاملا موافق” نمره ۵ تعیین شد. از آنجایی که اضطراب مفهومی منفی است و گویههای این پرسشنامه هم غالبا منفی هستند، برای گویههای مثبت شامل ۹، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲ و ۲۳ ، نمرهها به صورت معکوس وارد میشود؛ به این صورت که در این گویهها برای “کاملا مخالف” نمره ۵ و “کاملا موافق” نمره ۱ در نظر گرفته شد.
برای سنجش اضطراب کتابخانهای از دو پرسشنامه اضطراب کتابخانهای بوستیک و پرسشنامه اضطراب کتابخانهای ون کمپن استفاده میشود که برای انجام این پژوهش، پرسشنامه اضطراب کتابخانهای بوستیک استفاده شد.
پرسشنامه بوستیک در پژوهش حاضر از آن جهت مورد استفاده قرار گرفت که این پرسشنامه در مقایسه با پرسشنامه ونکمپن، بر جنبههای انسانی و همچنین محیط فیزیکی کتابخانه تأکید بیشتری دارد (Van Kampen, 2003)؛ موضوعی که برای پژوهشگر نیز در راستای برقراری پیوند با بحث هوش هیجانی مناسبتر بوده و از اهمیت بهسزایی برخوردار است. به علاوه گویههایی که در پرسشنامه بوستیک مطرح میشود بیشتر با محیط کتابخانههای دانشگاهی ایران مطابقت دارد. همچنین پرسشنامه ون کمپن بسیار طولانی میباشد و از این رو ضمیمه کردن آن به پرسشنامه هوش هیجانی، احتمال پاسخگویی مخاطب را بیش از اندازه کاهش میدهد. پس از آنجایی که در این مطالعه تلاش میشود ارتباط بین اضطراب کتابخانهای و هوش هیجانی بررسی شود، تصمیم گرفته شد که از پرسشنامه بوستیک که توسط طاهریان و جوکار (۱۳۸۷) برای کتابخانههای دانشگاهی ایران بومیسازی شده، استفاده شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-15] [ 07:36:00 ب.ظ ]
|