جمع‌بندی و پیشنهادها
۵-۱- مقدمه
در این تحقیق استفاده از روش اکسایش الکتروشیمیایی در تصفیه یک پساب سنتزی حاوی فنل مورد بررسی قرار گرفت. این نتیجه حاصل شد که این روش می ­تواند به طرز موفقیت­آمیزی در تصفیه پساب­های فنلی مورد استفاده قرار گیرد. در آزمایش­های انجام گرفته، تاثیر چهار پارامتر pH ، غلظت الکترولیت پشتیبان، دانسیته جریان و فاصله بین الکترودها در تصفیه پساب توسط روش اکسایش الکتروشیمیایی بررسی شد. طراحی آزمایشات با بهره گرفتن از روش طراحی آزمایش تاگوچی و با آرایه متعامد L9 صورت گرفت. با تعیین مقادیر S/N ، شرایط بهینه برای حصول بیشترین بازده زدایش فنل بدست آمد که این شرایط شامل pH برابر ۱۲، غلظت الکترولیت پشتیبان ۶/۰ مولار، دانسیته جریان برابر ۱۷۸/۰ آمپر بر سانتیمتر مربع و فاصله بین الکترودها برابر ۱۰ میلی­متر بود. در این شرایط مقدار بیشینه زدایش فنل برابر ۹/۹۹% حاصل شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵-۲- دستاورد­ها
یکی از دستاوردهای این پژوهش بررسی پارامترهای موثر در زدایش فنل توسط فرایند اکسایش الکترو­شیمیایی و تعیین سهم هر پارامتر بود. به طوریکه با تحلیلANOVA سهم هر پارامتر در زدایش فنل بدست آمد که در میان پارامترهای مورد آزمایش، دانسیته جریان با ۶۱/۵۶% بیشترین تاثیر، pH با ۲۹/۲۹%، فاصله بین الکترودها با ۳۰/۷% و غلظت الکترولیت پشتیبان با سهم ۵۵/۶% در مراتب بعدی قرار گرفتند.
۵-۳- نوآوری
در این تحقیق از سیستم الکتروشیمیایی شامل الکترود آند پلاتین خالص با سطحی محدود و کاتد استیل ۳۰۴ برای انجام آزمایشات استفاده گردید. در این راستا، تاثیر فاکتورهایی نظیر فاصله بین الکترودها و نوع الکترولیت پشتیبان بر میزان بازده زدایش فرایند اکسایش الکتروشیمیایی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این پژوهش، برای نخستین بار از روش تاگوچی به منظور طراحی آزمایش و بهینه­سازی شرایط عملیاتی برای دستیابی به بیشینه کارایی روش اکسایش الکتروشیمیایی استفاده شده است.
۵-۴- پیشنهادها
مهم­ترین دستاورد این پروژه رسیدن به این نکته بود که آند پلاتین به خاطر داشتن ویژگی­هایی مانند پایداری بالا، پتانسیل رهایش بالا نسبت به بسیاری از الکترودهای متداول ، فعالیت بالا و بازده عملکرد بالا می ­تواند به عنوان الکترودی موثر در فرایند زدایش فنل به روش اکسایش الکترو­شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین پیشنهاد می­ شود که این الکترود، در مقیاس صنعتی برای تصفیه پساب­های فنلی مورد بهره ­برداری قرار گیرد.
توصیه می­ شود به منظور بررسی میزان بازدهی روش اکسایش الکترو­شیمیایی چندین پساب صنعتی با سیستم الکتروشیمیایی این مطالعه (آند: پلاتین و کاتد: استیل۳۰۴) مورد تصفیه قرار گیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...