پژوهش های کارشناسی ارشد در مورد نقش عوامل مرتبط ... |
نوآوریهای فنی، عوامل سیاسی، اجتماعی، اداری و تحولات کلان افتصادی
شین و همکاران
۲۰۰۰
حوادث غیرمترقبه، تعارض و ناسازگاری بین انتظارها و واقعیت ها، نیازهای فرایندی، دانش جدید، تغییر در ساختار بازار و صنعت، تحولات جمعیتی، تغییر در علائق و سلیقه ها
دراکر
۱۹۸۵
قوانین مقررات، پایداری محیطی، ایمنی و امنیت، سلامت و بهداشت، اولویت سفر و گردشگری، زیرساخت های حمل و نقل هوایی، زیرساختهای حمل ونقل زمینی، زیرساختهای گردشگری، زیرساختهای فن آوری اطلاعات، قیمتهای رقابتی در صنعت گردشگری، منابع انسانی، میل به سفر و گردشگری، منابع طبیعی، منابع فرهنگی
جنیفر بلانک و همکاران
۲۰۰۹
(مأخذ: رکن الدین افتخاری و همکاران، ۱۳۹۳)
۲-۴- تعاونی و اهمیت آن در گردشگری
۲-۴-۱- مفهوم تعاون و تعاونی
تعاون در لغت به معنای مشارکت، همیاری، دست یکدیگر را گرفتن، مساعدت و نوع دوستی میباشد. از نقطه نظر جامعه شناسی، زمانی تعاونی و همکاری شکل میگیرد که تعامل اجتماعی بین اشخاص و گروههایی که هدف آنان پیوند دادن فعالیتهایی چند، اعمال کمک متقابل و انحام کاری به طور مشترک است، پدید آید. از نظر اقتصادی تعاون و همکاری نوعی سازمان و عمل اقتصادی است که از طریق آن اشخاص و گروههایی با داشتن منافع مشترک، با یکدیگر جهت انجام فعالیتهای اقتصادی پیوند میخورند و بالاخره اینکه تعاون و همکاری در سطح بین المللی و جهانی برای مشخص ساختن شکل خاصی از کمک متقابل اقتصادی و یا کمکهای فنی که فارغ از هر نوع مقاصد سلطه جویانه کشور کمک کننده به انجام رسد بکار میرود (نیازی و همکاران، ۱۳۸۵).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تعاون به معنی گروهی از افراد است که نیروی کار و تواناییهایشان در قالب طرحی مشترک یکپارچه کرده اند تا از منافع مشترک خود استفاد کنند و بر آن بیافزایند و در حالی که تمام سازمانها برخاسته از همآمیزی منافع اعضایشان میباشند، تعاونیها متضمن فرایندی از مشارکت مردم میباشد که در آن افراد ظرفیتهای مشخص خود را سامان می دهند. لذا پویایی و بقای تعاونیها در مشارکت فعال مردم نهفته است (نیازی و همکاران، ۱۳۸۴).
نظام تعاون از جمله پدیدههایی است که در راه ورود گروه ها به طور جمعی به چرخه توسعه و نیز تعدیل اقتصادی و تعدیل بحران اشتغال نقش مؤثر و مفیدی دارد و این نظام در هر جا مانند یک مرکز کنترل روابط اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی و محلی می تواند عمل کند. تعاون می تواند موجب ارتباط افراد یک جامعه و پیدایش روحیه برادری و نوع دوستی در بین آنها گردد و از تفرق و تقابل و نیز خودخواهی و خود پرستی و بیتوجهی به منافع دیگران بر حذر دارد. تعاونی، انجمنی مستقل از افرادی است که به صورت داوطلبانه به منظور رفع نیازها و خواسته های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش از طریق شرکتی با مالکیت مشترک و تحت کنترل دموکراتیک تشکیل می شود. تعاونیها همچنین به مسئولیت پذیری اجتماعی اعتقاد داشته و یکی از اصول آنها را توجه به جامعهای تشکیل میدهد که تعاونیها در آن مشغول فعالیت هستند. یک سهم مهم نهضت تعاونی، همانا ظرفیت آن در گسترش و حمایت از توسعه کارآفرینانه در اشکال سازگار با اصول و اهداف گردهمایی جهانی برای توسعه اجتماعی است. در کل تعاونی و شرکتهای تعاونی که نهادهای اجتماعی هستند. مجموعه ای از واحدهای اقتصادی و اجتماعی راتشکیل می دهند که به منظور رفع تمام یا پارهای از نیازهای واقعی و مشترک اعضا از طریق خودیاری و کمک متقابل سازماندهی میشوند و از همین رو ضرورتاً نیاز به باور و رعایت هنجارهای اصول سازماندهی و مدیریت علمی دارند (نیازی و همکاران، ۱۳۸۵).
۲-۴-۲- تعاونی های گردشگری
تعاونیهای گردشگری به مثابه رابط بین دولت و مردم عمل می کنند( حبیب پور و همکاران، ۱۳۸۳).امروزه در اکثر ممالک پیشرفته و حتی در کشورهای آسیایی به ویژه هند تعاونیهای توریستی نقش مهمی را در توسعه ملی این کشور ایفا کرده اند. در واقع این کشورها از تعاونیهای توریستی به عنوان ابزاری مهم و تأثیرگذار در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور سود برده و توانسته اند از طریق تشکیل و گسترش این نوع تعاونی ها به ایجاد فرصتهای شغلی برای مردم منطقه از یک طرف و کسب درآمد ارزی و توسعه اقتصادی ملی از طرف دیگر اقدام نمایند (مولایی هشتجین و همکاران، ۱۳۹۰).
تعاونیهای گردشگری زیر مجموعه ای از کل تعاونیها، جوامع کوچک و بزرگی از انسانهای متعهد و مسئول هستند که به حفظ ارزشهای اخلاقی در تمامی جنبه های تجارت اعتقاد دارند. تعاونیها، شرکتهای مردمی تلقی میشوند و انسان و نیازها و آمال او را یک اولویت میدانند وآن را در دستور کار تعاون گران و اعضاء تعاونی قرار می دهند. تعاونیهای گردشگری به عنوان تشکلهای غیر دولتی در بسیاری از کشورها نقش خود را در توسعه گردشگری به خوبی ایفا کرده اند. این تعاونیها کلیه مراحل گردشگری مشتمل بر تبلیغات، پذیرش، راهنمایی، اسکان، مسافرت و …. مرتبط با گردشگران را به خوبی ساماندهی و برگزاری می کنند. این تعاونیها گاهی چند منظوره و گاهی تک منظوره فعالیت می کنند. تعاونیهای یک منظوره بخشی از امور را به عهده میگیرند. این امر ممکن است حمل و نقل، راهنمایی و هدایت گردشگران، تبلیغ و یا حتی خدمات خاص باشد (فرزین، ۱۳۸۶).
انگیزه و محرک اصلی شکل گیری تعاونیها، بهرهمندی همه شرکاء و اعضا از منابع و اهداف است. تعاونیها برای اهداف مختلفی ایجاد میشوند. تعاونیها ایجاد میشوند تا محصولات و خدمات جدید بیافرینند، به سطوح بالاتری از کفایت و صرفه جویی نسبت به مقیاس[۱۲۸] دست یابند، بازارهایی افتتاح کنند که قبلاً غیر قابل دسترسی بودند یا به منابع مشترک مالی و یا انسانی دست یابند. تعاونیها می تواند با نامها و ساختارهای مختلف در بخش خصوصی، یا بخش عمومی یا بین بخشهای خصوصی و عمومی شکل گیرند. با این حال رمز یک تعاونی موفق، تشخیص این نکته است که تعاونی رابطهای کاری است که در آن شرکا، خطرها، پاداشها و مسئولیتهای مشترکی را در قبال موفقیت یا شکست تقبل می کنند. البته این طور نیست که شرکا به منابع یکسانی برسند. برای بخش عمومی یک مشارکت به شکل تعاونی با بخش خصوصی موارد زیر را به همراه دارد (گردشگری بریتیش کلمبیا[۱۲۹]، ۲۰۰۳):
دسترسی به منابع جدید سرمایه
توسعه شتاب یافته دارایی های زیر بنایی
حفظ یا بهبود سطوح خدمات
دسترسی به مهارت در طراحی، مدیریت و خدماترسانی
درک ارزش دارایی هایی که از آنها استفاده بهینه نشده است .
ارزش بالاتر از فرصتهای توسعه اقتصادی از طرف دیگر برای بخش خصوصی مشارکت از طریق تعاونی ها موارد زیر را به همراه می آورد(گردشگری بریتیش کلمبیا[۱۳۰]، ۲۰۰۳):
دستیابی به بازارهای جدید که به تنهایی قادر به توسعه نیستند.
توانایی بهبود سطح مهارت و اجرا .
گسترش محصولات و خدمات، فراتر از سطح کنونی
افزایش اعتبار از طریق ارتباطات .
فرصت کسب دستاوردی برابر با ریسکها و شایستگیهای مخاطرهها .
۲-۴-۳- اهداف تعاونی های توریستی
تعاونیهای توریستی با هدف کلی کمک به توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عمل مینمایند به این مبنا اهداف ویژه و اختصاص این نوع تعاونیها را میتوان بر اساس قانون بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل بیان نمود (مولایی هشتجین و همکاران، ۱۳۹۰):
ایجاد اشتغال و گسترش فرصتهای شغلی برای مردم مناطق توریستی پذیر و در نتیجه آن افزایش درآمد مردم مناطق مورد نظر .
قراردادن وسایل و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل .
ادغام مدیریت و سرمایه و در اختیار قرار دادن مدیریت شرکت در دست اعضای آن .
بهینه نمودن اقشار مختلف جامعه از درآمدهای حاصله از توسعه ی فعالیتهای گردشگری .
ایجاد زمینه برای بهره برداری اقتصادی از قطبهای گردشگری به ویژه در استانهای شمالی .
گسترش سرمایه گذاری در بخش گردشگری و کمک به عمران و آبادانی قطبهای گردشگری .
گسترش مشارکت مردمی در فعالیتهای گردشگری و توریسم .
تقویت فرهنگ کار دسته جمعی و مشارکت گروهی .
۲-۴-۴- انواع تعاونی گردشگری
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-15] [ 07:40:00 ب.ظ ]
|