۱) برگزاری جلسات مشترک
از آنجائیکه نیازها و انتظارات مشتری همیشه با ابعاد فنی پروژه های IT در تضاد می باشد، لذا با برگزاری جلسات مذاکره که مبتنی بر اصل مشاوره و رایزنی به منظور کسب نتیجه و دستیابی به توافق مشخص است، بسیاری از توافقات با حضور طرفین (یا نمایندگان آنها) و به صورت بحث و گفتگوی مستقیم انجام میشود.
این مذاکرات نوعاً‌حول محور موارد زیر صورت می پذیرد :

    • محدوده کار، هزینه و اهداف زمانبندی
    • تغییرات در محدوده کار، هزینه یا زمانبندی
    • شرایط و مفاد قراردادها
    • اجتناب و مسئولیتها
    • منابع کاری

۲) آراء و نظرات خبرگان
اظهارات فنی و تکنیکی خبرگان می تواند بصورتهای فردی و یا جمعی به گروه مدیریت پروژه ارائه شود تا در جهت شناخت هر چه بیشتر ابعاد فنی و تکنیکی نیازهای مشتری، مد نظر قرار گیرد.
۲-۱-۳- نتایج حاصل از تعیین نیازها و انتظارات مشتری

    1. منشور پروژه

مدارک و مستندات رسمی اجرای پروژه می نامند که در آن جزئیات موارد ذیل نشان داده شده است :

    • شرح فعالیت های عمده پروژه که پروژه متعهد به اجرای آن است.
    • شرح محصول خروجی پروژه که در بخش ۶-۱-۱-۱ تشریح گردید.
    • مجوزهای و تائیدات که متناسب با مراحل اجرای پروژه انجام میشود.
    1. انتخاب مدیر پروژه

مدیر پروژه با مشخصات ذکر شده ،می یابد در زودترین زمان ممکن و قبل از شروع طرح ریزی جریانهای کاری تعیین و مشغول به کار شود. حتی ترجیحاً‌ مدیر پروژه قبل از شناسائی نیازها و انتظارات مشتری تعیین می گردد تا از همان ابتدا در جریان کامل مذاکرات انجام شده قرار گیرد.

    1. شناسائی محدودیت های کاری و محیطی

مجموعه عوامل و مسائل است که نوعاً‌ محدود کننده فعالیت های گروه مدیریت پروژه می باشد. به عنوان مثال تعیین بودجه پروژه به صورت ابلاغی و نه محاسباتی، گروه پروژه را در اجرای کار، جذب نیروی کار و حتی زمانبندی پروژه محدود می سازد.

    1. شناسائی فرضیات عمده

مجموعه فرضیات بدست آمده از مشتری است که لازم است برای طرح ریزی جریان های کاری مد نظر قرار گیرند. این فاکتورها از حیث ماهیت می باید واقع بینانه و مطمئن باشند. بطور نمونه، تاریخ های عمده شروع خاتمه ارائه و دریافت میبایستی بطور دقیق و با رعایت ملاحظات کافی تعیین شوند. بدیهی است عدم دقت لازم و عدم رعایت واقع نگری در تعیین تاریخ ها، موجب تهیه برنامه غیر عملی و غیر قابل حصول خواهد شد. البته فرضیات عموماً با درجه ای از ریسک همراه بوده و قطعیت تحقق صد در صد ندارند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۲- فرایند طرح ریزی جریان های کاری
در فرایند طرح ریزی جریانهای کاری، بعد از انجام بررسی و مطالعات لازم در مورد درخواست مشتری، برنامه ریزی اجرایی کار مشخص می شود. در این راستا نتایج سایر فرآیندهای برنامه ریزی در یک مجموعه منسجم و واحد یکجا گرد هم می آیند. این مجموعه به عنوان یک راهنمای جامع در اجرای پروژه و کنترل امور اجرائی بطور مداوم مورد استفاده قرار می گیرد.
۲-۲-۱- ورودی های لازم برای طرح ریزی جریانهای کاری

    1. مشنور پروژه
    1. ساختار شکست کار

ساختار شکست کار نوعی دسته بندی عناصر تشکیل دهنده پروژه با محوریت نتایج آن است. همچنین این ساختار معرف و سازمان دهنده محدوده کار بصورت جامع و مانع می باشد. ساختار شکست کار در ایجاد و تثبیت درک عمومی صحیحی از محدوده پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.
این ساختار عناصر تشکیل دهنده پروژه را در سطوح مختلف ارائه می نماید. با افزایش سطوح تجزیه و تفکیک، ساختار شکست کار از تفصیل بیشتری برخوردار می شود. ساختار شکست کار اغلب بشکل نمودار نمایش داده می شود. این ساختار، بیان فعالیت های پروژه بصورت ساخت یافته است و با لیست فعالیتها و یا سایر مستندات پروژه که به نحوی فعالیت های پروژه را تبیین نموده اند یکسان نیست.

    1. شرح محصول پروژه
    1. فرضیات عمده
    1. محدودیت های کاری و محیطی
    1. اطلاعات و سوابق مرتبط

۲-۲-۲- تکنیک ها و ابزار لازم برای طرح ریزی جریانهای کاری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...